Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Hvordan man pitcher storyboards | Multimediedesigner.dk
10 Nov

Hvordan man pitcher storyboards



Disney brugte det
Fra første færd brugte Walt Disney storyboards som en produktionsmetode. Og det gør disney-koncernen stadig. Filosofien bag storyboards er enkel:

  • Du skal ikke fortælle en historie – den skal visualiseres.
  • Som kineserne engang sagde: “Et billede kan sige mere end 1000 ord”
  • Disneys animatorer og forfattere skulle “pitche” storyboardet.
  • Pitch er en fremvisning, hvor alle roller spilles af tegnerne og fortællerne.
  • Pitchen afgjorde om Walt Disney ville producere en film eller ej.

Pitching
Men hvordan kan du vide om din fortælling fungerer, når folk ser den? Her brugte Disney en metode, som kaldes “pitching”. Kort fortalt skulle storyboarderne spille alle filmens roller; mens de gennemgik storyboardet. De skulle spille rollerne, lave lyde og tale sådan som figuren ville tale.

Pitchen var en vigtig begivenhed. I løbet af sessionen kunne Disney beslutte om en scene, en sekvens eller en hel film skulle produceres eller ej. Hvis Walt Disney ikke brød sig om det han så, blev ideen droppet.

Pitching af storyboardet er en hurtig og billig måde til at afprøve en ide. Pitching kan spare tid – og “tid er penge” (som onkel Joachim siger).

The Storyman
“The Illusion of Life” (Thomas & Johnston 1981) beskriver, hvordan storytellerne arbejder hos Disney:

“Writers of proven skill had been brought into the studio, but they were seldom given a chance to write. A script could be used in the beginning to show suggestions of what might be done with the material, but more often the ideas were talked over, tossed around, beaten to death, changed, revamped, built upon , and ‘milked’ without a single word being put down on paper. Since animation is a visual medium, it is important that the story ideas, the characters, the business, the continuity, and the relationships be presented in visual form rather than in words. So the storyboard was invented.” (p. 195)

Eller kort og godt: “don’t tell it – show it”.

At pitche en multimedieproduktion
De fleste multimedieproduktioner er non-lineære. Hvad der sker afhængere af brugerns input og evner. Men du skal alligevel fortælle en god historie – eller rettere visualisere den. Pitchen foregår altså på samme måde; men i situationer, hvor der er flere muligheder, skal du også dramatisere alternativerne.

At filme pitching
Videoen herunder viser hvordan du kan hurtigt og effektivt kan fremstille storyboards op den nemme måde. Der er også gode tips til, hvordan man kan filme storyboardet og afprøve timing af speak.