Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Hvordan skaber man et community? | Multimediedesigner.dk
10 Mar

Hvordan skaber man et community?

community

Originalt postet på http://www.rikki.nu

Hvis det var nemt at opdyrke et community og derefter sikre, at det kan leve, så havde vi nok mange flere fungerende communities på nettet, end vi har på nuværende tidspunkt. Der er rigtig mange, der har den opfattelse, at et community udelukkende handler om at oprette en Facebook-side og derefter håbe på, at en fælles interesse holder sammen på fællesskabet. Men der skal meget mere til.

I Danmark har vi rigtig mange communities, der fungerer, men fakta er, at langt de fleste forsøg på at skabe fungerende communities fejler, fordi de kræfter, der skal moderere communitiet ikke har de fornødne ressourcer eller den rigtige tilgang til at skabe det rigtige fundament.

Jeg vil med eksempler fra danske communities komme med mit bud på, hvad man skal gøre for at skabe et sundt community.

1. Skab hurtig relevans

For at skabe et online community, så skal den enkelte bruger have noget ud af sit besøg. Da vi ved, at der på et community vil være en ca. 10/90-deling i forhold til hvem der deltager aktivt, og hvem der bare læser med, så skal vi være meget aktive i opstarten af communitiet. Det er ikke nok, bare at oprette en side med et forum og så håbe, at der opstår diskussion. I har helt sikkert også oplevet at besøge et forum, hvor der ikke har været en eneste diskussionstråd, og så mister vi meget hurtigt interessen.

Derfor skal man fra starten producere indhold selv, man skal initiere diskussioner, hvis man har et forum, og man skal sikre sig, at diskussioner oprettet af andre får et indhold, der er mere end bare det første indlæg. På Dansk Magic startede vi op med at skabe unikt indhold og initiere mange forskellige diskussioner, hvilket virkede ganske glimrende. Vores trafik blev mangedoblet i løbet af få måneder og vi fik mange nye indlæg på forummet, som ikke var moderatorernes. Netop fordi vi sikrede, at der hele tiden var materiale, som brugerne kunne få noget ud af, så fik vi mange tilbagevendende brugere, og det er netop nøglen til et godt community.

Sidenhen forsvandt moderatorerne fra Dansk Magic, og det samme gjorde communitiet, fordi det ikke var stærkt nok til at leve videre uden moderatorer. Der er dog mange communities, der sagtens kan leve uden aktive indholdsskabende moderatorer, hvilket man f.eks. kan se på Inferno Magic, som i virkeligheden henvender sig til samme målgruppe som Dansk Magic. Men hvorfor har Inferno et langt bedre community end Dansk Magic? Svaret er relevans! Mens Dansk Magic satsede på unikt indhold skabt af et moderatorteam, så var Inferno et forum, der var oprettet til at løse et helt bestemt problem for målgruppen. Køb, salg og bytte! Og selvom Dansk Magic kunne fremvise bedre funktioner, mere indhold og langt flere muligheder end Inferno, så kunne Dansk Magic ikke vinde krigen, fordi moderatorerne ikke blev i kampen. Den hurtige relevans blev godt nok skabt, men den blev ikke vedligholdt, og så siver et community.

2. Beløn dine brugere ofte og tidligt

Langt de fleste communities bygges op omkring en eller anden form for belønning. Det kan være, at man får stjerner for at diskutere eller man får point for at hjælpe. På Eksperten.dk er belønningen sat i system, og her konkurrerer man mod andre i at tjene point. Selvom du ikke tjener fysiske kroner, så er belønningsstrukturen alligevel tilstrækkelig til, at communitiet er blevet rigtig solidt og har overlevet mange år på danske marked.

Gode communities har indbyggede nudging- og spilprincipper, som sikrer at brugerne deltager aktivt. På Eksperten er det point, som du kan bruge til at få besvaret dine egne spørgsmål, eller som du kan bruge til at komme på det interne leaderboard. Belønningen for at deltage aktivt kommer derved prompte, idet andre personer i communitiet kan se, at du bidrager positivt.

Langt de fleste brugere af et community motiveres af sociale faktorer, men det er sjældent, at det er dem, der er de aktive på sitet. De kommenterer, hvis der tilfældigvis er noget, der er meget relevant for dem, men ellers browser de bare communitiet. Vi får ikke transformeret sociale brugere om til de meget aktive brugere, som vi skal bruge for at komme fra et opstartscommunity til et bæredygtigt community. Derfor skal vi have fat i en helt anden type brugere, som vi kan kalde stræbere. Stræberne motiveres ved at komme ind i communitiet og bidrage aktivt i forhold til det belønningssystem, der eksisterer på sitet. På Eksperten vil en stræber prøve at samle så mange point sammen, at han/hun kommer på et leaderboard, der viser de mest aktive og belønnede brugere brugere. På Inferno vil man have flere stjerne, så man laver flere indlæg og flere svar for at få sine stjerner. En af de definerende faktorer for et community er, om du kan få aktiveret dine stræbere til at skabe indhold på dit site.

På 180grader.dk er belønningen og leaderboardet sat i system. Hver eneste dag er de øverste nyheder, de nyheder, der har fået flest stemmer, og derved bliver sidens koncept til et leaderboard, hvor disse stræbere konkurrerer mod hinanden i at få sine nyheder øverst i strømmen. Det er et enormt motiverende system for stræberne, der flere gange stemmer modstandernes indlæg ned, for at få sine egne op. Udover det daglige belønningssystem med stemmer, så er der en top5-leaderboard over de mest læste nyheder for de sidste tre timer, 24 timer og den sidste uge. Igen et belønningssystem, som stræbere kigger på. De stræbere, der er på siden på daglig basis, har endda et leaderboard over topbrugere, der sikrer, at de mest aktive brugere hele tiden bidrager med indhold, for netop ikke at miste status som topbruger. Der har på sitet været flere personangreb mellem topbrugere, fordi kampen om at være helt i top til tider har været hård. De har derfor kritiseret hinandens indlæg og stemt hinandens indlæg ned. Som moderator er dette en adfærd. man skal acceptere, for det betyder i virkeligheden, at man har fået indbygget et belønningssystem, der virker.

Belønningssystemet på 180grader er endda bygget ind i deres forretningsmodel, hvor de giver flere stemmer til deres abonnenter, end de giver til ikke betalende brugere. Det betyder, at stræberne på sitet kan opnå langt flere stemmer, hvis de er betalende medlemmer. Der er dog stadig plads til forbedring, hvilket f.eks. kunne komme ved en forbedring af deres leaderboard. En ny stræber, der kommer ind på sitet, har ikke ret mange muligheder for at komme på Topbruger-listen, men det kan faktisk løses. Hvis man på sin brugerprofil kunne se de to brugere, der lå lige over en selv på listen og de to, der lå lige under, så kan man hele tiden måle og veje, hvad man får ud af at tilføje nyt indhold til sitet.

3. Vær altid positiv

Hvor der er communities og stræbere, er der trynere, tosser og trolde. Alle disser community-typer kan være svære at moderere, men hvis man holder sig til en positiv tilgang til dem, så har man muligheden for at skabe trafik baseret på deres indlæg.

En tryner er kendetegnet ved at indgå i diskussioner i communitiet for at vise, at han/hun er overlegen. Det er en person, der går ind i diskussioner for at vinde, og derefter for at hævde sig, som vinder. På 180grader er der masser af trynere, som deltager aktivt i diskussionerne. Ofte er trynere også stræbere, hvilket kan være svært for en moderator at styre, idet disse personer blander sig i alle diskussioner på et forum med det formål at nedgøre andre eller hævde sig selv.

Idet trynere ofte er stræbere, så skal man som community se dem som et aktiv, og i stedet for at lukke ned for deres profiler, så skal man i stedet se på måder, hvorpå man kan indføre spilprincipper eller nudgingprincipper i kommentarer og diskussioner. På Kommunikationsforum er det netop implementeret, her er der mulighed for at give kommentarer en anbefaling, ligesom man får Karma, når man bidrager positivt til communitiet, det samme ser man på Nationen, hvor man kan stemme kommentarer op og ned. Der implementeres dermed en selvregulerende moderation, som netop skal holde trynere nede, uden at miste det indhold, som de skaber på et community.

Trolden kender vi fra alle fora. Her handler det om at bryde en diskussion eller bare være på tværs. Trolde er svære at få lavet om til et community-baseret aktiv, men nogen gange kan det faktisk lade sig gøre, at få mobiliseret et anti-trolde-team, som sikrer at trafikken og sammenholdet stiger, hver gang trolden hopper ind i en diskussion.

Den sidste person, der kan være svær at håndtere, er tossen. Dette er en person, som deltager aktivt, men med en anden tilgangsvinkel end communitiet er tiltænkt. Det kan være en OB-fan, der logger ind på et AGF-community og lægger op til debat. Det er ikke en trold, for formålet er stadig debat, selvom udgangspunktet er anderledes end communitiet.

180grader har mange trolde, tosser og trynere. Trynere og trolde accepteres i vid udstrækning, idet trynere er en integreret del af en politisk debat, hvilket trolde på sin vis også er. Ligeledes er tosser også set ofte, hvor f.eks. Socialdemokrater har forvildet sig ind i universet. De accepteres til en vis grad også, både af communitiet og af moderatorerne.

Enkelte tosser slettes dog, og det er efter min vurdering den eneste helt store fejltagelse, som 180grader har gjort i opbygningen af community. Efter min vurdering, så er det en forkert tilgang at slette en bruger, der bidrager aktivt, også selvom om denne i mange tilfælde arbejder i modsat retning end moderatoren ønsker, det handler i videre udstrækning om at få brugeren til at ændre adfærd eller ved at indbygge systemer, der kan håndtere disse situationer. I tilfældet med 180grader kan man endda sige, at communitiet har taget magten fra moderatoren, idet udgangspunktet for sitet efterhånden har ændret sig. Fra den borgerlige brugerstyrede debatavis over en liberal partiavis til en islamkritisk avis. Men det er jo netop helt det fundamentale ved communities, at de ikke kan styres 100%. Vi kan guide dem, men vi ved ikke, hvor de ender, for hvis vi gjorde, så var de ikke communities. Når vi opbygger et community, så skal det opbygges med belønningssystemer, der sikrer, at det skubber brugerne i den retning, man som moderator ønsker.

Hos 180grader må man enten acceptere, at fokuset har ændret sig, og brugerne har taget magten. Eller også må man opfinde nye belønningsstrukturer, der sikrer det fokus, man som moderator ønsker. Det kan selvfølgelig være svært, hvis communitiet lige nu har et andet fokus end moderatorerne, men det er til gengæld også en sikker vej til eliminering af et community, hvis man som moderator overruler sit community (Måske særligt i dette tilfælde, hvor det politiske fokus er liberalt). Måske skal 180grader tilbage til den klassiske skabelse af fokusorienteret indhold for at trække ønskede brugere tilbage i communitiet, således kampen mellem moderator-fokuset og community-fokuset bliver mere ligeligt. Kampen kan dog ikke vindes ved at udelukke brugere eller straffe brugere for at deltage i communitiet.

Strategien er vigtig

Hvis man fastholder, at man skal skabe relevans, man skal belønne og altid være positiv, så kan man komme langt. Det vigtigste er dog, at der hurtigt lægges en strategi for, hvordan man implementerer de tre elementer i sit community.

Derfor skal man meget hurtigt have skabt en vision for sit community, så man ved, hvad man arbejder hen imod. Alle moderatorer skal udvælges på baggrund af den vision, for alle moderatorer skal kunne arbejde frem mod det fælles mål. Hvis man kan få aktive moderatorer, sikre en fælles vision og implementere de tre ovenstående retningslinjer i sin strategi, så er man godt på vej med sit community.