Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Praktik som Multimediedesigner på Zanzibar | Multimediedesigner.dk
22 Apr

Praktik som Multimediedesigner på Zanzibar

PRAKTIKKEN ALLE DINE MEDSTUDERENDE VIL MISUNDE – TRO MIG!

Jeg rejste til Zanzibar på mit 4. semester som Multimediedesigner i praktik. Jeg var praktikant hos Zanzibar Højskolen og Savanna and Ocean, som er en skandinavisk højskole og et danskejet hotel og rejsebureau. Her havde jeg min arbejds- og dagligdag i 3 måneder sammen med 5 andre praktikanter fra Erhvervsakademi Aarhus.

303552_10151311586216855_1654331452_nIMG_2811En typisk dag på Zanzibar, starter kl. 08.30 hvor der er fælles morgenmad med højskolen, der er beliggende lige ved siden af hotellet. Herefter går jagten efter en plads i skyggen og et strømstik – hvis der da er strøm. Strømsvigt er desværre en ting man må vende sig til, og dette sætter krav til din fleksibilitet. Man må arbejde når der er strøm, også selvom det er kl. 20.00 om aftenen. Manglende strøm bliver hurtigt en del af den afrikanske charme.

Forudsat at der er strøm, starter dagens arbejde. Vores team har arbejdet med optimering af både højskolens og hotellets hjemmeside, udarbejdet en masse grafisk materiale til print og i høj grad arbejdet på at få især højskolen etableret på det sociale medie, Facebook. For os har det handlet meget om at spotte de aktuelle problemer og løse dem.

Praktikken har krævet en stor portion selvstændighed og vi har fået lov til at være kreative og innovative. Det har været fedt!
Dagen bliver afbrudt, for en kort periode lige når det bliver allervarmest, hvor vi går til frokost, også sammen med højskolen. Herefter tilbage til arbejdet. Arbejdsdagen slutter typisk omkring kl. 15-16, hvorefter der er rig mulighed for at nyde de smukke strande eller opleve den fascinerende stemning i landsbyen. Aftensmaden bliver serveret kl. 18.30, hvor solen så småt er ved at gå ned, og aftenhyggen kan begynde.

Når jeg en gang i fremtiden sidder i en stilling hos en virksomhed og skal nå en deadline, vil jeg værdsætte de erfaringer jeg fik på Zanzibar, og sandsynlig både ryste lidt på hovedet over det kaos jeg har befundet mig i, og også trække på smilebåndet over at jeg nogensinde formåede at fremstille noget til tiden, med en vis kvalitet, under forhold så uvante og relativt primitive.

Efter denne prøvelse både som studerende og som ansat, sidder jeg med en følelse af, at nu kan verden bare komme an. Der er ikke længere en situation eller en opgave der bliver for svær eller uoverkommelig, efter denne oplevelse. Jeg vil arbejde for at denne indstilling følger mig fremover, og at jeg som studerende tør kaste mig ud i ting, selv der hvor jeg nok ikke kan bunde. Det gjorde jeg med dette praktikophold, og det har været en stor succes. Det er også derfor jeg varmt anbefaler og opfordrer andre studerende til at turde tage springet og rejse ud i praktikken.

Det perspektiv jeg har fået med, fra denne lille plet på verdenskortet, vil jeg med stor sandsynlighed aldrig kunne få fra en virksomhed hjemme i Aarhus.

SØG SØG SØG!
Uanset om Zanzibar og den afrikanske kultur tiltaler dig eller ej, så vil jeg anbefale alle at tage praktikken uden for Danmarks grænser. Det giver bare noget andet!
Jeg har stået i mange underlige og næsten uoverskuelige situationer, som jeg er kommet igennem og har fået en helt unik erhvervserfaring fra min praktik, som jeg ved bliver et plus for mig i mit videre studie- og arbejdsliv.
Så gør det nu!

Søg udlandspraktik og tag den store ja-hat på!
Du drømmer ikke om hvad du får – det gjorde jeg ikke, og jeg kan stadig ikke få armene ned!