15 Mar

Dynaudio, digital marketing og brugeroplevelser

Det der startede som en halvkold og grå torsdag eftermiddag i et auditorium på Erhvervsakademi Aarhus, endte som en berigende forelæsning med en yderst kompetent og inspirerende forelæser.

Christian Bennike indtog rummet med et afslappet kropssprog og en underspillet humoristisk sans.

Vi som studerende blev inviteret indenfor i en forunderlig verden af analyseværktøjer, filosofi og markedsforståelse – i relation til digital markedsføring.

Forelæsningen startede med en kort introduktion til Christians eget liv og hans overordnede forståelse af digital marketing. Christian sidder som Digital Marketing Manager for virksomheden Dynaudio, der ligger i Skanderborg. Dynaudio er ikke bare et HIFI-mærke som B&O eller Bose, tværtimod så er Dynaudio et loyalt forhold i mellem kunde og forretning. Højtalerne fra Dynaudio ligger i den høje prisklasse og det afspejler Christians forståelse og vision inden for marketing.

Efter den korte og interessante introduktion til Christian som digital marketingsguru begyndte den egentlige forelæsning. I en blid og venlig tone åbnede Christian ballet med en gennemgang af firmaets håndtering og strategi indenfor ”Customer Journeys”. Customer Journeys i Dynaudio’ foretagende indeholder 5 faser fra opmærksomhed til salg. Den første fase omtalte Christian som ”Opmærksomheds fasen”, hvor kunden får tanken om en ny højtaler. Dynaudio sørger derfor, at være visuelt tilstede i både online og offline medier, altså på tryk og digitale platforme. De digitale platforme og tilgangen til dem bygger på en filosofi, at hvis man kan sælge en hel oplevelse til 1 kunde så er det mere end rigeligt. Dynaudio er derfor repræsenteret på alle sociale platforme i form af social ads, SEO m.m – det sidste nye skud på stammen et værktøj kaldet ”E-mail marketing”, der bygger på indsamling af informationer fra brugerne. De brugergenerede informationer behandles af Dynaudio og efter kort tid får den potentielle kunde en eller flere relevante emails, der alle skal gøre et eventuelt køb lettere og trygt.

Filosofien bag ”E-mail marketing” følger resten af faserne og bygger derfor på en balancegang i mellem brug af informationer og kontakt til brugere, samt både potentielle kunder og eksisterende kunder.

Content marketing blev markeret af en gennemgang af forståelsen og brugen af content marketing på et snævert marked, hvor konerne går op i design og den primære målgruppe ønsker funktionalitet over design. Christian gjorde det klart, at man med sin content marketing og digitale marketing skal vælge sine kampe med omhu og være proaktiv i forhold til eventuelle problematikker og få vendt dem til noget positivt. Dynaudio lancerer både interviews med eksperter, film med bands og ”manualer” til installation af højtalere i forhold til rum og budget.

Måden at gribe content marketing og digital marketing an på handler derfor om, at man som firma skal være relevant, når man kommunikerer med sin målgruppe og kundesegment. Informationer skaber hjerterum og hjerterum skaber ”brain space”. ”brain space” skaber salg og et godt salg skaber en loyal og berigende kunderelation i mange år frem.

One thought on “Dynaudio, digital marketing og brugeroplevelser

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *