Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/2/b/multimediedesigner.dk/httpd.www/wp-content/themes/fruitful/inc/metaboxes/init.php on line 756 Vi er ikke kuren, vi er sygdommen! | Multimediedesigner.dk
22 Apr

Vi er ikke kuren, vi er sygdommen!

Billedet er lavet med inspiration fra http://techstrip.blogspot.dk/2012/08/is-facebook-becoming-fakebook.html

Efter en god og inspirerende uge til internetweek er flere emner blevet diskuteret og evalueret og særligt et emne har præget min uge – Fake news!

Fake news er et begreb, der bliver brugt i flæng og det kan være svært at vide, hvad der overhovedet tales om når ”fake news” bliver smidt ind i debatten. Derved opstår spørgsmålet – hvad er fake news egentlig? Der findes ikke én konkret definition af fake news, men som det ligger i navnet – falske nyheder, er indhold der er faktuelt forkert, tager form som nyheder, men som er skrevet med henblik på at sprede falske informationer. Fake news er altså ikke dårlig journalistisk. Fake news er indhold der,  bevidst er skrevet med henblik på at sprede løgn og fejlagtigt indhold.

Definitionen af fake news bliver ekstra kompliceret fordi det skaber en debat om, hvad der er sandt og falskt. Dette er der heller ej et entydigt svar på. Sandhed er i vores samfund det de fleste er enige om, men 1000 fluer kan godt tage fejl. Sådan beskrev Jakob Linaa Jensen det, til en paneldebat – rethink quality content den 21 april på Dokk1.

Men hvorfor blusser hele debatten om fake news så op nu? Fake news har altid eksisteret, i dag bliver vi bare i højere grad eksponeret for det. Mediebilledet er altid blevet forstyrret af propaganda og sladderjournalistik der har rod i rygter.

Problematikken grunder i dag i, at fake news har langt nemmere ved at blive distribueret, end tidligere. Alle kan nu til dags oprette en platform der udgiver indhold. Det er nemt at etablere et medie, der på overfladen ligner et professionelt medie, men som i virkeligheden ikke er det. Det sociale medie Facebook giver gode og nemme muligheder for at distribuere falskt indhold, ud til store grupper af mennesker.

Men hvad kan vi så gøre for at minimere indhold, der indeholder falske informationer? Her åbner debatten om fake news, igen op for flere problematikker – er det brugerens eget ansvar at navigere rundt i mediebilledet og selv tjekke, at nyheden kommer fra en troværdig kilde? Eller skal Facebook filtrerer indholdet for os? Og hvad med tilliden til medierne?

Mediebranchen er presset på flere parametre, tilliden til dem forsvinder og det kommercielle aspekt fylder. Det er svært at få et online nyhedsmedie til at køre rundt, fordi kun en lille procentdel af brugerne er villige til at betale for indhold. I dag forsøger medierne i høj grad at adskille sig fra konkurrenterne og i dag er det næsten fyringsgrundlag, hvis man har samme forside som konkurrentens.  Den kommercielle konkurrence trumfer i dag over kvalitetsjournalistikken. Både fordi vi forventer nyheder 24/7 og fordi medierne føler, de skal være de hurtigste for ikke at miste læsere. Dette medfører store mængder af ”copy paste journalitsik”, fordi de ikke har en jordisk chance for at sætte sig ordentligt ind i tingene, inden der skal udgives en artikel. Dette forringer kvaliteten! Der findes uden tvivl gennemarbejdet kvalitetsjournalistik derude, men der kan godt være langt imellem når man ikke vil betale for nyheder på nettet. Det er blevet en forventning og vane, at man nemt og hurtigt kan få sine nyheder gratis. Og hvis man ikke kan det ene sted, kan man helt sikkert finde noget om emnet på et andet nyhedsmedie. Vi er ikke kuren, vi er sygdommen! Hvis vi ikke vil betale for kvalitetsnyheder på internettet, så må vi forvente, at der kun kommer mere clickbate og andre elementer, der forsøger at trække vores opmærksomhed hen mod de mere kommercielle medier, der ikke har tid og råd til at producere indhold der er gennemarbejdet og har journalistisk kvalitet.

Men som tilliden til medierne ser ud nu, hvorfor skulle man så have lyst til at betale for nyheder, hvis man ikke stoler på det de skriver?

Uden tillid til medierne er det umuligt for dem at varetage og udfylde rollen som fjerde statsmagt. Et presse og medielandskab, som ingen har tillid til, har ingen værdi for samfundet. Derfor er det alt afgørende, at vi på den ene eller anden måde får bragt tilliden til medierne tilbage. Facebook er uden tvivl en del af problemet. Og man kan være fristet til at sige, at filtrering på Facebook er den bedste løsning for at undgå fake news at florerer frit. Men vil filtrering på Facebook ikke bare skabe et nyt problem? I dag bruger mange Facebook som deres primære nyhedskilde og hvis indholdet i vores news feed bliver endnu mere filteret, end det gør i dag, vil vi ikke få et nuanceret billede af verden og aldrig selv skulle forholde os kritiske til det vi læser og det tror jeg vil fjerne noget af debatten i vores samfund.

Problematikken kan i mine øjne stilles skarpt op, enten skal vi forbrugere være villige til at betale for nyheder med kvalitet og derved forhåbentlig genetablere en form for tillid til medierne eller også må vi forvente, at vi selv skal kunne navigere igennem mængden af falske nyheder og clikbate overskrifter, i et forsøg på at finde indhold der fremstår som værende bare en smule troværdigt.

Selvom der er mange negative sider ved fake news, er der så ingen positive? Det er et af de spørgsmål der blev talt om til paneldebatten – rethink quality content. Panelet var alle enige. Der kommer noget godt ud af fake news. Bevidstheden og snakken om fake news, sætter debatten i gang om hvad en nyhed egentlig er og det er et vigtigt punkt på dagsordenen i disse tider.

Billedet er lavet med inspiration fra – http://techstrip.blogspot.dk/2012/08/is-facebook-becoming-fakebook.html

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *