23 Apr

IWDK17.Growth Hacking – Et oplæg med med flere vinkler

Klokken er 6.50 om morgen, og byen er kun lige ved at vågne, men det stopper ikke Matias og jeg i allerede at være uden for. Vi har tilmeldt os et foredrag om ”Growth Hacking” i forbindelse med Internet Week.
Spændte er vi draget mod Rådhuset, for at møde op i god tid, da vi regner med, at alle deltagerne allerede vil sidde klar 7.30 til oplæggets start.
Vi træder ind af døren, og bliver mødt af et næsten tomt rum. Men det lader vi os ikke skræmme af, så vi benytter os af gratis kaffe og for sat os ned.

page

 

Kl. 8 for de endelig sat oplægget i gang, til et heldigvis næsten fyldt lokale. En vært træder ind på scenen, og for startet hårdt ud, med en undersøgelse. Der bliver stillet 3 spørgsmål, som vi skal besvare via en hjemmeside, vi har adgang til via vores smartphones.
Det er smart at vi skal bruge vores smartphone, til at besvare spørgsmål, dog har de bare ikke gennemført det godt.
Her er de 3 spørgsmål, som vi får stillet:

Hvem er målgruppen?”
”Hvem skal gøre noget?”
”Hvad er forslaget?”
Vi er ca. 50 mennesker til dette oplæg, og ingen af os, ved hvordan vi skal svare på de 2 sidste spørgsmål. Værten forklare heller ikke tanken bag dem, og vi bevæger os bare stille henover dem.
Men det bliver bedre, for via denne hjemmeside, som alle deltagere nu i forvejen sidder på, kan man stille spørgsmål til oplægget løbende.
Dette er en fremragende idé, for jeg tror vi alle kender det med, at glemme et spørgsmål, hvis der går for lang tid inden, vi kan få det stillet.

Og med den hurtige opstart er vi ellers i gang.
Der vil komme 3 talere fra 3 forskellige virksomheder, som vil fortælle deres version af vækst i en virksomhed.

Christian Erfurt
CEO af bemyeyes.com Christian Erfurt er første taler. Han virker ikke rigtig til at vide, hvad han skal tale om, for han fortæller kun noget om hans virksomhed. Han kommer ikke rigtig ind på noget om væksten, udover han lige har nævnt deres bruger antal, der ligger på en halv million. Christian vil jeg være ærlig at sige, ikke giver det bedste førstehånds indtryk, dog bliver der rettet op på det, nu hvor værten tråder på igen.
Alle de spørgsmål, som folk har siddet med, under Christians oplæg, er blevet stillet på den givede hjemmeside. Nu bliver det interessant, for her bliver der stillet spørgsmål til bemyeyes.coms markedsføring. Christian siger, at det er ingen hemmelighed, at de har større succes end forventet. Han fortæller, at han tror deres succesen ligger i deres fortællinger, for det er de gået meget op i. De har fokuseret meget på at fortælle om deres brugers oplevelser både gode og dårlige.
Jeg føler at få en masse godviden med mig her, da det er et andet syn Christian nu har givet mig på storytelling. Han kom lidt stille i gang, men hans endelig oplæg vil jeg mene blev godt.

Claus Hovge Andersen
Claus er en mand med meget erfaring. Han har haft en del jobs igennem livet, og når han taler, virker han også til at vide meget om emnet. Han begynder at dele hans vækst historie fra hans nuværende arbejdsplads nordjyske medier.
Claus er desværre ikke god til at fortælle nået om, hvorfor de er gode til at få en vækst stigning af kunder. Han fortæller desværre bare mest om nordjyske medier, og om hvordan de fokusere meget på, at levere konkret indhold frem for annoncer.
Han er måske en meget klog og dygtig mand, men må desværre sige, at han ikke får fanget mig helt. Da han er færdig, føler jeg lidt, at alt det nye viden fra ham, var noget jeg selv kunne gætte mig til.
F.eks. siger han, at de ikke prøver at tjene på en masse annoncer i deres aviser, men prøver at tjene penge på konkret indhold. Dette føler jeg lidt, at jeg selv kunne have regnet mig frem til.
Vi når spørgsmål runden, og her får Claus ikke rigtig svaret anderledes på deres markedsføring, men han kommer lige med et guldkorn, om at man ikke altid skal være bange for at have mange bolde i luften.

Thomas Madsen-Mygdal
Thomas er en person, som er droppet ud af gymnasiet med den gode ide. Han starter ud med at fortælle, at han ikke vil sige så meget om sin virksomhed, men om vækst for sig selv.
Thomas stiller spørgsmålet til alle deltagerne, om vi kan lide vækst?
De fleste rækker en hånd i været, for ja hvem kan ikke lide vækst i en virksomhed.
Her efter fortæller han, at han hader vækst. Her begynder han at fange min interesse. Thomas hader vækst fordi det er hårdt at have vækst. Man skal hele tiden ændre sig.
F.eks. har en mand med 20 mand under sig, ikke den sammen personlighed og håndtering af arbejde, som en mand med 250 personer under sig. Han mener derfor at man skal tænke over, om man gerne vil have en virksomhed med vækst. F.eks. en freelancer behøver ikke vækst for at have succes nødvendigvis.
Dog fortæller han, at han elsker vækst, når man formår at ramme en stort publikum, som føler samme nødvendighed for ens produkt som en selv.
Jeg kan godt lide, hvordan Thomas formår at se på vækst, fra mere end en side af, for han fortæller ikke helt konkret selv, hvad han egentlig i bund og grund selv foretrækker, men efterlader det til os deltager  selv at regne ud.     

Efter Thomas oplæg kommer værten op på scenen, og får lige smidt denne kommentar med i løbet:” En virksomhed der gerne vil forandre sig, men ikke vil ændre sig, er svær at have med at gøre.”
Den sætning kan jeg godt lide, for den fortæller kort og godt om den slags vækst vi har hørt på igennem hele oplægget.

IMG_20170420_100528

Jeg følte at jeg fik en masse ud af oplægget,
og vil faktisk anbefale det til andre næste år,
synes ikke oplægget er 110% gennemført
hele vejen igennem, men når det så endelig var,
så var det også godt.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *