23 Apr

MODERN MARKETING WITH INTERACTIVE CONTENT: HOW TO UNLOCK POWERFUL DATA AND BOOST CONVERSION

Internettet er fyldt med interaktivt content i disse dage fra de store brands, men hvad er det egentligt og hvordan bruger man det bedst i sin virksomhed?

Det er en række af de spørgsmål som den interaktive content platform’s virksomhed Dot ville forsøge at svare på med oplægget til Internet Week Denmark 2017. Det blev hurtigt klart, at Content Marketing var meget mere end likes, shares, hits og clicks. Det handler derimod om, at lære sin målgruppe og kunder bedre at kende og på den måde tilpasse sit content.

Interaktiv marketing

“Email is not dead”

Brugen af sociale medier er eksploderet henover de sidste 5 år og bliver brugt af langt de fleste større brands til at kommunikere/interagere med deres kunder og målgruppe. Til manges forundring fremlagde Dot tal og statistikker som viste at 73% af samtlige nyhedsbreve og emails bliver set af kunden. Det skyldes i høj grad at de fleste ser email som værende noget privat. Samtidig er det noget man ofte selv har givet tilladelse til at ske.

De fleste større brands er altså at finde på de sociale medier, hvor især Facebook hitter. Problemet med Facebook er fænomenet “Facebook reachpocolypse” som gør Facebook til en virksomhed. Eftersom Facebook er en virksomhed, som gerne vil tjene penge som alle andre, tager de penge for deres unikke goder. Samtlige posts som er skrevet på Facebook når derfor ikke ud til alle ens følgere, men derimod kun en lille procentdel af det community virksomheden har brugt uanet ressourcer på at bygge op.

Brands, som benytter sig at interaktivt content, bruger forskellige metoder til at få os brugere til at abonnere på virksomhedens nyhedsbrev. Ofte ses en quiz, hvor man skal svare på nogen spørgsmål og dermed tilmelder man sig også i konkurrencen om en given præmie. Ud fra disse spørgsmål kan virksomheden lære om brugeren. Dette betyder, at virksomheden i fremtiden kan sende personlige nyhedsbreve som er “skræddersyet” til den enkelte bruger.

Spørgsmålene bliver stillet således, at brugeren, efter at have svaret på samtlige spørgsmål, bliver inddelt i en af flere opstillede segmenter alt afhængig af hvilke svar der gives. Her ses det ofte at man skal abonnere på nyhedsbrevet for at få det fulde resultat af quizen.

Ask, listen & talk!

De tre ovenstående ord er de keywords man stræber efter når det kommer til interaktivt marketing. Målet med disse er simpelt: At spørge kunden og dermed opnå kendskab til kundens kompetenceniveau og dermed lære om kundens behov og ønsker. Det er her segmenteringen af kunderne indgår og det er her at personliggørelsen sker.

Lær din kunde at kende

Interaktiv marketing content går altså ud på at opbygge kundedatabaser, med data omkring kundernes behov, kompetencer og ønsker.  På den måde kan man personliggøre det content man sender ud og dermed “ramme” kunden og målgruppen bedre.

Herefter opstår 3 spørgsmål som alle er forskellige fra virksomhed til virksomhed: Hvilken data vil du gerne indsamle? Hvordan vil du gerne bruge det? og hvordan vil du få denne data?

Hvis du kan svare på ovenstående spørgsmål har du allerede taget et stort skridt i retningen mod at kende dine kunder bedre!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *